sunnuntai 13. heinäkuuta 2014

Ahvenanmaan kesälomareissu

Tosiaankin viime viikon lauantai aamuna klo 04.30 aikaan auton nokka lähti Nurmijärveltä kohti Turkua. Turun satamassa piti olla viimeistään klo 07 ja lähdimme sitten hyvissä ajoin sillä matkassa oli mukana myös vauva. Pysähdyttiinkin sitten kerran menomatkalla ja matka sujui kuitenkin suht jouhevasti.

Pilvilaivalla matkaan. Käytiin "yhillä" laivalla, tai mä otin alkoholittoman. Vähän väsynyt muija. Lisäks maisemaa Degerbystä.

Perillä Degerbyssä oltiin noin klo 17. Lomalla siellä oli samaan aikaan vanhoja tuttuja mikä oli tietenkin mukavaa. Tuo paikka on siis Tullin lomakoti ja vähän niinkuin mun perheen "kesämökki". Siellä on siis jokaisella omat huoneet ja yhteiset ruoka,wc,olohuone ja peseytymistilat. Muistelin tuossa juuri että ensimmäisen kerran olen tuolla ollut v. -96? tai -95? Viime käynnistä oli nyt kulunut 4 vuotta mikä oli liikaa! 

Rappuset kylmään (+14c) mereen. Auringonlasku sekä sauanaraikas muija ;)

Tosiaan ainut peseytymismahdollisuus tuolla on rantasauna missä ei ole suihkuja tms. Sauna lämmitetään joka ilta ja se on lämpimänä klo 18-22. Pataan myös lämmitetään pesuvettä. Naiset ja miehet saunovat erikseen. Saunasta pääsee myös ihanasti naku-uinnille kylmään mereen, siinä riittää vastakkaisella venelaiturilla ihmettelemistä ;)

Tehokasta hyötyliikuntaa + auringonottoa; Ruohonleikkuu. Vähän välipalaa välissä.

Ensimmäiset kolme päivää vietimme vain oleilemalla Degerbyssä sekä ihoa grillaten saunalla. Tuo saunalaituri on niin paras paikka ottaa aurinkoa ja se väri oikeasti tarttuu. Siinä maataan ihan meren äärellä ja aurinko heijastuu sieltä suoraan iholle. Aloinkin jo miettiä että tarvitseeko tässä enää mitään suihkurusketusta :) Ilmoitin myös muille että voin vapaaehtoisesti leikata ruohoa jotta saa vähän jotain toimintaa. Niin ja tuo pihahan ei ihan mikään pieni ole. Kyllä mulla siinä monta tuntia meni ja jäi vielä sivukohtia seuraavalle leikattavaksi. Tuollahan siis hommia tehdään talkooperiaatteella; kaikki osallistuvat töihin. 

Puiden takaa näkyy meidän "mökki"

Kyllä mä yhtenä päivänä vähän jumppailin mutta aika turhauttavalta se tuntui kun se ei oikein tuntunut missään. Totesin sitten että nyt kyllä oikeasti olen tekemättä mitään jumppia koko loman. En muista edes että koska viimeksi olen ollut viikkoa tekemättä yhtään mitään? Okei kyllähän me kävelemässä käytiin yms. hyötyliikuntaa. 


No neljäntenä yönähän se tekemättömyys kostautui kun mulla iski levottomat jalat yöllä. Onneksi nämä olivat aika lievät vielä verrattuna siihen mitä mulla joskus on ollut. Keskiviikkopäivää lähdettiin sitten vihdoin viettämään sivistyksen pariin eli siis Maarinahaminaan.

Meidän pienin matkalainen. Taidan olla sen lempitäti, me vissiin puhuttiin aika samaa kieltä ;)

Summergirl ja ihana Maarianhamina

Kierreltiin kaupoissa keskustassa. Ostin keskustasta itselle korukaupasta vain tavallisia hopeisia nappikorviksia. Meillä on aina tietyt kaupat missä pitää käydä vaikka niistä ei mitään ostaisikaan. Yksi on ihan keskustassa oleva Jussis Keramik missä puhalletaan lasia ja tehdään astioita. Sieltä olisi ihana ostaa kotiin vaikka mitä jos olisi rahaa mitä niihin laittaa. Käytiin myös keskustan puistossa kävelemässä sekä satamassa. Syömässä käytiin myös sekä ruokakaupassa. 


Loman loppupäivät kuluivat saunalla itseä grillaten sekä illat saunoen. Kelithän olivat aivan täydelliset koko viikon ajan. Lämmintä ja aurinko paistoi. Todettiin siinä että oikeasti ihana loma; ei tehty oikeasti yhtään mitään. Kyllä on sellainen olo että mieli ja keho on saanut levätä. Ruokailut pysyivät mielestäni hyvin hanskassa ja kyllä myös vähän herkuttelin muutamana päivänä. Pystyin myös olemaan kuitenkin stressaamatta liikkumattomuudesta sekä siitä että en syönyt ihan listan mukaan. Olokin pysyi suht hyvänä koko loman ajan ja kroppa ei kauheasti reagoinut eri ruokiin. Aivan ihana loma siis <3


Teki kyllä mulle todella hyvää viettää vähän pidempi aika muiden ihmisten kanssa ja tuollaisessa "kommuunissa". Piti huomioida muita ja tehdä yhdessä asioita kaikkien hyväksi. Onhan tämä oma elämäntyyli aika itsekeskeistä ja varsinkin kun yksinään olen kotona ja täälläkin saan tehdä juuri niinkuin tykkään. Myöskin se että paikanpäällä oli paljon lapsia koetteli mua. Mutta oikeasti selvisin hyvin ja mun hermotkin kestivät tosi hyvin. Mä olen siis kyllä tehnyt paljon töitä lasten kanssa mutta vapaa-ajalla en ole niin lapsi ihminen. Kommenttia sain myös toisilta mun kunnosta sekä ruoka-annoksista sekä raaka-aineista mitä syön.  Oli muutenkin todella silmiä avaava reissu ja osaan taas arvostaa enemmän omaa elämäntapaani ja kaikkea mitä siihen kuuluu.

Minä ja mun ystävä 20 vuoden ajalta sekä hänen ihana tyttönsä :)

Eilen olin kotona joskus klo 22 aikaan. Arvasin että nukahtaminen venyy sillä koko päivä oltu reissussa. Unta sainkin varmaan vasta joskus klo 01. Aamulla heti isoveljeni toi vanhempien koirat hoitoon. Kävin myös tänään aamulla tekemässä selkätreenin. Vähän oli välillä tuntuma hukassa selässä mutta aika hyvin kulki kuitenkin siihen nähden että ollut viikko taukoa. Muuten päivä mennyt pyykätessä, ruokaa laittaessa ja koiria hoitaessa. Kohta lähden vielä tallille Defeä moikkaamaan :)

Selkää aamutreenin jälkeen :)

Huomenna kutsuu taas työt ja eka lomapätkä lusittu. Mulla on vielä kaksi viikkoa lomaa sitten elokuun alussa. Ensi viikolla tiedossa treeniä sekä viikonloppuna Tampereen PT- ja Fitnessviikonloppu, kivaa!







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti